Lichidul de frana. Cand trebuie inlocuit? Ce tip sa alegi?
Lichidul de frana are 2 roluri: de a sustine miscarea si de a lubrifia piesele sistemului de franare. Datorita proprietatilor lui, acest lichid nu se comprima si este vital, pentru a transforma forta apasarii pedalei de frana, catre placute.
Dupa cum stiti cu siguranta, franarea are un rol esential in buna functionare a masinii, astfel incat lichidul de frana este o componenta care nu trebuie neglijata.
In consecinta, ca sa te poti baza pe sistemul de franare, trebuie sa te asiguri ca schimbi acest lichid periodic, iar in continuare, iti vom prezenta care sunt principalele tipuri de lichid de frana.
Lichidul de frana difera, in functie de sistemul de franare pe care autoturismul tau il are.
PE BAZA DE GLICOLI
Primul tip de lichid, este pe baza de glicoli, care este folosit pentru masinile cu sistem de franre ABS. Lichidul de frana vine cu un anumit indice, care arata punctul sau de fierbere. Cu cat acel indice este mai mare, cu atat lichidul este mai calitativ si suporta franari repetate, fara a resimti fenomenul de “fading”.
PE BAZA DE SILICON
Al doilea tip de lichid, este pe baza de silicon, lichid care a fost conceput special pentru vehiculele militare. Aceste tip de lichid este recunoscut pentru punctul inalt de fierbere si pentru faptul ca este mai rezistent o data cu trecerea anilor, degradandu-se mai greu decat cel pe baza de glicoli. Acest tip se foloseste si in vehiculele ce nu au sistem de franare ABS. Nu este recomandata folosirea in vehiculele cu ABS, deoarece el poate cauza coroziuni ale conductelor.
Cand alegi lichidul de frana pentru masina ta, este important sa te asiguri ca este 100% compatibil, mai ales cu garniturile de-alungul sistemului de franare si cu elementele de plastic ce se afla in componenta acestuia. De obicei, in cartea masinii se regaseste aceasta informatie.
Daca stilul de condus este mai alert si se efectueaza multe drumuri in tara, care includ si serpentine, este de preferat sa alegi un lichid de frana cu punct de fierbere cat mai ridicat. Deoarece lichidele de frana au tendinta de a aborbi apa, trebuie sa alegi unul DOT 3 sau DOT 4, si obligatoriu sa fie aditivat cu antioxidanti care au rolul de a dizolva apa.
Daca lichidul de frana nu va fi ales corespunzator, acesta nu isi va mentine vascozitatea si va forma spuma cand va trece de punctul de fierbere, ceea ce traduce in diminuarea fortei de franare, evident, putand duce la un accident nedorit.
Pentru a stii cand trebuie schimbat, sunt cativa factori care trebuiesc luati in calcul:
- Culoarea: lichidul are in mod normal o culoare maronie deschisa, ceea ce inseamna ca este in stare buna si nu trebuie inlocuit.
- Insa, cand acest maroniu deschis incepe sa devina maroniu inchis, inseamna ca lichidul a inceput sa isi piarda din proprietati si trebuie inlocuit.
Ca si interval de inlocuire, este recomandat sa se schimbe o data la 2 ani sau 40.000 – 50.000 km, dar nu toti producatorii recomanda acelasi interval.
BMW, recomanda la un an sau 40.000km si masinile din grupul VAG, recomandat de producator este la 2 ani sau 50.000km.
Oricum ar fi, daca au trecut 2 ani, acesta trebuie inlocuit, pentru a asigura o franare optima.
Dacă vrei să te asiguri că alegi mașina potrivită pentru tine și nu vrei să iți bati capul cu toate service-urile neserioase pline de inspectori auto plictisiți, apelează cu încredere la serviciile Detectivul Auto și fii sigur/a că îți cumperi o mașină corectă din banii tăi cu greu municiti.