Cu ce diferă cureaua de distribuție de cea de transmisie?
Este vital să cunoști rolul distribuției și al transmisiei, dacă vrei ca întreținerea mașinii tale să fie făcută corect, astfel diminuând problemele tehnice care pot apărea. Aceste subansambluri sunt vitale și cele mai solicitate, iar siguranța pasagerilor este strâns legată de buna lor funcționare. Cureaua, este cea care sta la baza angrenării, și ea este cea care dictează mișcarea tuturor pieselor auxiliare.
Cureaua de distribuție
Cureaua, sincronizează cele două piese metalice aflate în mișcare (arborele cotit și arborele cu came). Etapele ciclului motor sunt admisie, compresie, ardere și evacuare. Materialul unei curele, pentru a face fata solicitărilor de-alungul a zecilor de mii de kilometri, este realizat dintr-un elastomer consolidat cu fibre, care garantează rezistanta necesară în sarcină maximă.
Pe interior, segmentele responsabile cu tracțiunea, au ca și compozit fibra de sticlă, ce granteaza stabilitate crescută pe lungime și rezistanta la îndoirea inversă. Suprafața dințată însă, este realizată dintr-o testatura de poliamidă, care previne uzura prematură și forfecarea dinților.
Ca și rol, cureaua de distribuție acționează și alte elemente, ele fiind complementare sistemului de distribuție, cum ar fi, pompa de apă, pompa de injecție, rolele de întindere, roata dințată și arborii de echilibrare.
Curele de distribuție se găsesc cu mai multe profiluri:
- LA: formă tip trapez
- HTD: potrivit pentru diesel, unde forțele sunt mai mari
- STD: potrivit pentru benzină, unde forțele sunt mai mici și este optimizat pentru o funcționare silențioasă.
Cureaua de transmisie
Responsabilitatea ei este de a transmite forța de rotație a arborelui cotit către părțile auxiliare, cum ar fi alternatorul, pompa de apă, pompa hidraulică, servodirecția, compresorul responsabil de AC.
Curelele de transmisie se împart în două categorii:
- Cu caneluri: ele realizează transferul forței prin frecarea statică dintre flancurile nervurilor și fulia canelată.
- Cu caneluri elastice: are o eficiență inferioară față de cea obișnuită iar montarea ei necesită unelte speciale. Diferența principală fiind, că aceasta nu necesită un dispozitiv de tensionare.
Cum manipulezi curelele?
Pe lângă regimul cât mai echilibrat de funcționare a motorului, rezistența curelelor depinde și de modul de manevrare/montare. Depozitarea lor trebuie să fie într-un loc răcoros, temperatura necesară fiind între 15 și 25 de grade celsius, fără ca razele soarelui să-și facă simțită prezența. De asemenea, atât lubrifianții cât și acizii nu au voie să atingă suprafețele curelelor și ca măsură de siguranță, dacă au fost depozitate timp de 5 ani fără a fi fost montate, nu mai sunt sigure pentru a fi folosite și trebuiesc reciclate.
Dacă vrei să te asiguri că alegi mașina potrivită pentru tine și nu vrei să iți bati capul cu toate service-urile neserioase pline de inspectori auto plictisiți, apelează cu încredere la serviciile Detectivul Auto și fii sigur/a că îți cumperi o mașină corectă din banii tăi cu greu munciti.